Ulica Balonowa

więcej

Mokotów

Ulica Balonowa

Pomimo że ludzkość od niepamiętnych czasów koncentrowała swe marzenia o lataniu na skrzydłach i pokonywaniu powietrza za ich pomocą, to w pierwszej fazie istnienia współczesnego lotnictwa to właśnie balon — nie samolot — stał się urzeczywistnieniem tych pragnień.

Pierwszy w historii wolny udany lot balonu miał miejsce 21 listopada 1783 roku, a pierwszym na świecie aeronautą był Francuz, Pilâtre de Rozier, który w towarzystwie markiza Francois d’Arlandes, wystartował na balonie typu Montgolfier z Château de la Muette w Paryżu i po 25 minutach wylądował szczęśliwie w Bois de Boulogne, pokonując w linii prostej dystans 8 900 metrów.

Przelot Francuzów poprzedzony został setkami prób i eksperymentów, których autorami byli bracia Joseph i Etienne Montgolfier, właściciele fabryki papieru w Annonay.

To właśnie w ich umysłach pojawiła idea stworzenia papierowego balonu, który zostanie wypełniony rozgrzanym powietrzem. Wiemy z przekazów im współczesnych, że pomysł stworzenia takiej konstrukcji zrodził się u Józefa Montgolfier, gdy obserwował, jak susząca się nad kominkiem krynolina pod wpływem działania gorącego powietrza unosi się w górę.

Udane próby zachęciły inne kraje do przeprowadzania eksperymentów z użyciem balonu. Także w Polsce, w niespełna rok po udanym paryskim przelocie, w Krakowie przeprowadzono udane loty balonem. Inicjatorami byli krakowscy uczeni: Jan Śniadecki, Jan Jaśkiewicz, Franciszek Scheidt oraz Jan Szaster.

12 lutego 1784 roku w Warszawie chemik i mineralog króla Stanisława Augusta Poniatowskiego — Stanisław Okraszewski — wzbił w powietrze balon wypełniony wodorem. Niespełna metrowej średnicy, utrzymywany na linie balon wzniósł się na wysokość 180 metrów i unosił się w powietrzu przez około 3 minuty. Z pleneru został przeniesiony do wysokiej sali, w której utrzymywał się pod sufitem blisko godzinę. Pokaz obserwował król Stanisław August Poniatowski.

Balonowe konstrukcje ewoluowały, przekraczane były kolejne długości i wysokości przelotu, odnotowywane kolejne rekordy. Były też pierwsze ofiary dziewiczych rejsów. Francuz Pilâtre de Rozier, który, jako pierwszy w historii wzniósł się w powietrze, podczas nieudanej próby przelotu nad kanałem La Manche stał się pierwszą ofiarą lotnictwa.

Help us improve the translation for your language

You can change any text by clicking on (press Enter after changing)