Instytut Lotnictwa

Al. Krakowska 110/114
więcej

Włochy

Al. Krakowska 110/114

Instytut Lotnictwa należy do najstarszych placówek badawczych w Europie. Powstał oficjalnie w 1926 roku, chociaż jego korzenie sięgają roku 1918.

W pierwszej fazie funkcjonowania Instytut działał pod nazwą Instytut Badań Technicznych Lotnictwa. W początkach działalności rolą Instytutu było badanie i certyfikacja wyrobów polskiego przemysłu lotniczego. Przed II wojną światową wszystkie polskie samoloty wojskowe były badane i certyfikowane w Instytucie. W okresie dwudziestolecia międzywojennego w Instytucie przeprowadzono badania ponad 100 samolotów i szybowców przeznaczonych do celów wojskowych i cywilnych.

Po II wojnie światowej podjęto działania mające na celu odtworzenie bazy badawczej i wznowienie działalności Instytutu. W początkowym okresie wznowionej działalności w Instytucie opracowano silniki pulsacyjne i strumieniowe, a także przystąpiono do prac nad śmigłowcem SPGIL. Prowadzono również badania homologacyjne samolotu „Szpak 2” oraz prace nad pierwszym powojennym szybowcem „Sęp”. W 1948 roku Instytut przyjął nazwę Główny Instytut Lotnictwa, a w 1952 roku obowiązującą do dziś — Instytut Lotnictwa.

Głównym konstruktorem w tamtym okresie był wielki twórca i wizjoner lotnictwa profesor Tadeusz Sołtyk. W kierowanej przez niego pracowni projektowej powstały takie konstrukcje, jak: szkolno-treningowe TS-8 Bies, TS-11 Iskra i rozwijający prędkość naddźwiękową TS-16 Grot. W Instytucie skonstruowano także pierwszy polski śmigłowiec wielozadaniowy BŻ-4 Żuk. W kolejnych dziesięcioleciach kontynuowano badania samolotów i śmigłowców. Prowadzone były również prace badawcze silników, w tym między innymi nad pierwszym polskim silnikiem odrzutowym SO-1, które zostały zapoczątkowane w 1956 roku. W latach 1955–1979 w Instytucie realizowano prace w dziedzinie techniki rakietowej.

Obecnie Instytut Lotnictwa należy do najnowocześniejszych placówek badawczych w Polsce i na świecie. Świadcząc wysokiej jakości usługi badawcze, dostarcza rozwiązań dla współczesnych problemów sekatora lotniczego. Zatrudnia 1900 pracowników. Jest członkiem wielu międzynarodowych organizacji oraz stowarzyszeń zajmujących się tematyką lotniczą i kosmiczną.

Help us improve the translation for your language

You can change any text by clicking on (press Enter after changing)