Grób Franciszka Janika

Cmentarz Wolski, ul. Wolska 180/182
więcej

Wola

Cmentarz Wolski, ul. Wolska 180/182

W latach 1920–1927 studiował na Wydziale mechanicznym Politechniki Lwowskiej. Pracował między innymi w Instytucie Badań Technicznych Lotnictwa na stanowisku kierownika działu płatowców, a także w Lubelskiej Wytworni Samolotów w Lublinie na stanowisku kierownika odbioru płatowców. Prowadził też działalność naukową. W pracy naukowej pod tytułem Wymagana wytrzymałość samolotu z 1937 roku po raz pierwszy wprowadzony został do polskich przepisów termin „krzywa wyrwania” (krzywa obciążeń manewrowych). Po II wojnie światowej termin ten do międzynarodowych przepisów ICAO (Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego) wprowadziły Stany Zjednoczone.

Oprócz pracy zawodowej Franciszek Janik zaangażowany był także w sporty lotnicze. Był pierwszym polskim pilotem, który nie tylko latał na szybowcach, samolotach (sportowych i wojskowych), balonach, lecz także skakał ze spadochronem. Jako zawodnik brał udział w wielu sportowych imprezach lotniczych zarówno w kraju, jak i za granicą. Trzykrotnie brał udział w Międzynarodowych Zawodach Balonów Wolnych o Puchar Gordona Benetta.

Franciszek Janik był wielokrotnie odznaczany za zasługi na polu działalności zawodowej, naukowo- dydaktycznej czy sportowej na rzecz polskiego lotnictwa. Międzynarodowa Federacja Lotnicza (FAI) wyróżniła go dyplomami honorowymi im. Montgolfiera i Paula Tissandiera.

Help us improve the translation for your language

You can change any text by clicking on (press Enter after changing)